Het Laatste Nieuws - 20 februari 2014
De luchtkwaliteit in Gent behaalt tegenwoordig de beste scores van de voorbije decennia. Dat is uitstekend nieuws. Net zoals alle steden kampt Gent namelijk met een probleem inzake fijn stof, roetdeeltjes en andere giftige stoffen. Sinds 1997 worden de fijnstofwaarden gemeten in centrum Gent. Dat gebeurt met een meettoestel aan het Baudelopark. Nooit kwamen daar betere resultaten uit dan de voorbije twee jaar. Tijdens de milieucommissie vroeg raadslid Sven Taeldeman (sp.a) een stand van zaken over die resultaten. Schepen voor Milieu Heyse kon hem goed nieuws brengen hetzij met enkele kanttekeningen.
Zo ging Gent-centrum In 2012 en 2013 nooit boven de toegelaten dagwaarde aan fijn stof. De Europese normen worden dus gerespecteerd. Duidelijke oorzaken zijn er niet. Zo kunnen weersomstandigheden er een invloed op hebben. Bij veel regen is er bijvoorbeeld minder fijn stof in de lucht. Anderzijds kan het ook een gevolg zijn van minder verbranding van fossiele brandstoffen in het verkeer. "Ik hoop dat het om een duurzame trend gaat: dat we echt minder uitstoot leveren", is schepen Heyse hoopvol.
"Sowieso is een hoera-stemming niet aan de orde. De richtwaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie zijn bijvoorbeeld veel strenger. Als we die richtlijn zouden volgen, dan haalt Gent dat op geen enkel moment." Ook zijn er momenteel nog geen officiële normen voor roetdeeltjes. Die behoren nochtans tot de meest schadelijke voor onze gezondheid." Naast de waarden voor Gent-centrum wordt sinds half 2013 ook gemeten aan de B401, in de Gustaaf Callierlaan. Dat moet meer duidelijkheid scheppen over de gevolgen van drukke verkeersassen. Die duiken namelijk vaak op als uitstoot-hotspots, waar de luchtkwaliteit ronduit slecht is. Dat is duidelijk te zien op de uitstoot-kaarten van Atmosys, een Europees milieuproject. De donkerrode hotspot-lijnen volgen de drukste verkeersroutes in en rond Gent. Werk aan de winkel dus. "In principe hebben we als stad geen verplichtingen inzake luchtkwaliteit, dat is een Vlaamse bevoegdheid. Uiteraard wil en kan ik me daar niet achter verschuilen. Zo moeten we Gent een autoluwere stad maken en ook het lokale wegverkeer verduurzamen. Ook werken we momenteel aan drie plannen die belangrijk zijn inzake luchtkwaliteit: het klimaatplan, het mobiliteitsplan en een update van het lokaal luchtkwaliteitsplan", gaat schepen voor Milieu Heyse verder. "Dat laatste omvat bijvoorbeeld subsidies voor milieuvriendelijke mobiliteit en een belastingsvermindering voor CNG-brandstofpompen."