
Met de invoering van het circulatieplan beoogt Stad Gent de leefbaarheid te verhogen. Eén van de elementen hierbij is een gezonde leefomgeving met een goede luchtkwaliteit. Om de impact van het circulatieplan op de luchtkwaliteit objectief te kunnen beoordelen, is er bewust voor gekozen om op een wetenschappelijk onderbouwde manier voor- en nametingen te doen voor stikstofdioxide (NO2).
Stikstofdioxide is één van de meest vervuilende gassen in de stad. De uitstoot hiervan is grotendeels afkomstig van wegverkeer en vooral van dieselwagens. Stikstofdioxide vormt dus een goede indicator om de invloed van verkeer op de luchtkwaliteit te bepalen. Met behulp van zogenaamde ‘passieve samplers’ kunnen de NO2-concentraties makkelijk en goedkoop gemeten worden. Er werden door de Vlaamse Milieu Maatschappij (VMM) metingen uitgevoerd in een periode voor en na de invoering van het circulatieplan. In samenspraak met Dienst Milieu en Klimaat en het Mobiliteitsbedrijf van Stad Gent werden 20 strategische meetlocaties geselecteerd waar na invoering van het circulatieplan een significante stijging of daling van het verkeersvolume verwacht werd.
Uit de meetresultaten blijkt nu dat er voor alle Gentse meetlocaties een gemiddelde daling is van de NO2-concentraties met 7,4 µg / m³ (microgram per kubieke meter). Opvallend is bovendien dat op geen enkele meetplaats de concentraties toenamen! Ook op de 5 meetlocaties langs de binnenring R40 meten we opvallend genoeg een daling. Voor de invoering van het circulatieplan werd de EU-richtlijn en WHO-advieswaarde van 40 µg / m³ overschreden op 9 van de 20 locaties. Na het circulatieplan is dat op nog 2 locaties het geval.
Om het onderscheid te kennen tussen het lokale effect van het circulatieplan en het algemene effect van het weer of de vernieuwing van het wagenpark in Vlaanderen werden de Gentse meetlocaties vergeleken met alle automatische meetstations buiten Gent. In Vlaanderen bedraagt de daling gemiddeld 3,7 µg / m³, in Gent maar liefst 7,4 µg / m³ of twee keer zo veel!
De gemiddelde concentratiedaling op alle Gentse meetlocaties bedraagt 18%. De grootste dalingen zien we op verkeersassen die voor het circulatieplan heel druk waren: de Phoenixstraat (-32%), de Coupure nabij de Verlorenkost (-28%), de Keizer Karelstraat (-28%) en de Lammerstraat (-28%). Op de meetplaatsen langs de Gentse binnenring zien we algemeen een minder grote daling. Enkel voor de meetplaats langs de R40 ter hoogte van de Keizervest zien we wel een vrij grote daling.
Dat de Gentse luchtkwaliteit na invoering van het circulatieplan dubbel zo snel verbetert dan de Vlaamse, is het beste bewijs dat het circulatieplan werkt. Een volgende belangrijke stap is de invoering van een lage-emissiezone op 1 januari 2020 waarbij de meest vervuilende wagens geweerd zullen worden uit de stad. Op die manier wordt er stap per stap werk gemaakt van een meer gezonde stad waar het aangenaam wonen is voor iedereen.
Meetplaatscode |
Straat |
vóór |
na |
verschil |
verschil(%) |
GN36* |
Martelaarslaan |
40,5 |
38,5 |
-2,0 |
-5% |
GN37* |
Palinghuizen |
39,6 |
38,8 |
-0,8 |
-2% |
GN38* |
Dok-Zuid |
46,6 |
43,4 |
-3,2 |
-7% |
GN39* |
Rooigemlaan |
41,9 |
38,1 |
-3,8 |
-9% |
GN40* |
Keizervest |
48,0 |
39,5 |
-8,5 |
-18% |
GN41 |
Nieuwewandeling |
37,1 |
32,6 |
-4,6 |
-12% |
GN42 |
Coupure |
31,6 |
24,3 |
-7,3 |
-23% |
GN43 |
Clarissenstraat |
35,6 |
29,4 |
-6,2 |
-18% |
GN44 |
Tweebruggenstraat |
39,4 |
32,8 |
-6,6 |
-17% |
GN45 |
Rodetorenkaai |
36,3 |
31,4 |
-5,0 |
-14% |
GN46 |
Begijnhoflaan |
45,4 |
36,0 |
-9,4 |
-21% |
GN47 |
Kortrijksepoortstraat |
34,9 |
29,2 |
-5,7 |
-16% |
GN48 |
Coupure |
32,2 |
23,2 |
-9,0 |
-28% |
GN49 |
Phoenixstraat |
56,3 |
38,4 |
-17,9 |
-32% |
GN50 |
Keizer Karelstraat |
50,0 |
37,4 |
-12,6 |
-25% |
GN51 |
Tolhuislaan |
48,0 |
39,1 |
-8,9 |
-19% |
GN52 |
Lammerstraat |
46,6 |
33,6 |
-13,0 |
-28% |
GN53 |
Hoogstraat |
52,3 |
43,4 |
-8,9 |
-17% |
GN54 |
Recollettenlei |
34,0 |
27,7 |
-6,4 |
-19% |
GN55 |
Kraanlei |
33,4 |
25,8 |
-7,6 |
-23% |
Gemiddelde |
|
41,5 |
34,1 |
-7,4 |
-18% |