Minister Schauvliege waarschuwde dat het 'laaghangend fruit weg is'. "De makkelijke, haalbare, betaalbare maatregelen zijn genomen", klonk het. "Het gaat nu om moeilijke maatregelen, bijkomende verplichtingen die voor tegenstand gaan zorgen." Schauvliege wees erop dat samenwerken en het sensibiliseren van burgers belangrijk wordt. "Dit is de start van een participatietraject om op een maatschappelijk gedragen manier tot maatregelen te komen."
De Gentse schepen Tine Heyse (Groen), onder meer bevoegd voor Milieu, Klimaat en Energie, wijst erop dat er voor de opmaak en uitvoering met verschillende actoren (lokaal, Vlaams, haven) moet samengewerkt worden. In dat kader gaf ze het voorbeeld om de maximumlimiet op snelwegen door drukbevolkt gebied te beperken tot 100 kilometer per uur. "Op stedelijk niveau wachten we niet tot eind dit jaar om enkele maatregelen te nemen", aldus Heyse. "Zo werd maandagavond een subsidiereglement goedgekeurd om elektrische laadpalen te subsidiëren, maar ook voor elektrische auto's en CNG-deelauto's. We moeten niet alleen verschonen, maar ook verminderen."