? Zo zal het Sp.a-Groen-open VLD bestuur binnen enkele maanden, de principiële keuze een uitgewerkt pakket maatregelen voor de invoering van een lage emissiezone voorleggen aan de Gentse gemeenteraad. De Gentse LEZ zal samenvallen met de zone 30 in de Gentse binnenstad, m.a.w. het gebied binnen (maar zonder) de stadsring R40, met uitzondering van de as Nieuwewandeling - Blaisantvest, en de in- en uitvalswegen naar de parking Gent Zuid (B401, Zuidparklaan en F. Rooseveltlaan).
? Vanaf 1 januari 2017 wordt een sensibiliseringscampagne uitgerold om de Gentenaars en Gentse bedrijven te informeren. Enerzijds om een goede keuze te maken bij de aanschaf van een tweedehandsvoertuig, zodanig dat die 'LEZ-proof' is. Anderzijds willen we Gentenaars stimuleren om nog meer te kiezen voor duurzame vervoersmodi. De uitwerking van de sensibiliseringssatiecampagne zal gebeuren in overleg met de autoverdelers.
? Om die duurzame vervoersmodi aan te moedigen worden naast de al bestaande ondersteunende maatregelen nog bijkomende ondersteunende en overgangsmaatregelen uitgewerkt. Het Vlaams kader voor LEZ bepaalt duidelijk de krijtlijnen waarbinnen de invoering van een LEZ kan. Helaas zijn er geen overgangsmaatregelen in voorzien. Het Gentse stadsbestuur zal in het uitwerken van het maatregelenpakket focussen op maatregelen die het voor iedereen mogelijk maken om zich tijdig én geleidelijk aan te passen aan de nieuwe normen, zoals het gradueel invoeren van tarieven.
Tine Heyse : " We maken nu al een duidelijke keuze voor de invoering van een LEZ in 2020 zodat de Gentenaars en Gentse bedrijven de nodige tijd krijgen om zich hier maximaal op voor te bereiden en zich geleidelijk aan te passen. Als stad zullen we niet alleen informeren en sensibiliseren, maar ook volop de kaart trekken van ondersteunende maatregelen en overgangsmaatregelen. De binnenstad blijft uiteraard bereikbaar voor iedereen, ook voor wie de wagen nodig heeft. Met de invoering van een LEZ trekken we wel duidelijk de kaart van schone wagens. "