
In de Noorderlaan in Gent werd over een lengte van 44 meter een proefvak aangelegd met een 'ultrastil' wegdek. Dit wegdek bestaat uit rubber, steentjes en bindmiddel en vermindert geluidshinder door wegverkeer met 7 tot 12 decibel. Het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) en de Stad Gent willen de mogelijkheden van dit zogenaamde 'ultrastil wegdek' verder onderzoeken in het kader van het Europese project LIFE-NEREiDE, om zo de geluidsoverlast voor omwonenden te beperken.
Ultrastil wegdek
Het zogenaamd poro-elastisch wegdek, is een nieuw type wegdek dat een oplossing kan bieden om geluidsoverlast tegen te gaan. Dit wegdek bevat geen bitumen en is dus geen asfalt. Proeven in Zweden, Noorwegen, Nederland, Denemarken, Slovenië, Japan én België hebben al aangetoond dat een dergelijk wegdek het geluid van het wegverkeer met 7 tot 12 decibel kan verminderen. Ter vergelijking: met een geluidsscherm van 4 meter hoog wordt een geluidsreducerend effect van 8 decibel bereikt.
"Het Gentse proefvak zal intensief door het OCW gevolgd worden, enerzijds om de geluidsreducerende effecten te monitoren, anderzijds om het wegdek op vlak van slijtage, stroefheid en rolgeluid te onderzoeken. Bedoeling is dat dit ultrastil wegdek de komende jaren een volwaardig alternatief wordt." Luc Goubert, senior onderzoeker OCW
Geluidsoverlast beperken
De ontwikkeling van dit ultrastil wegdek past in het Geluidsactieplan van de Stad Gent. Dat plan bevat 40 concrete maatregelen, die zijn opgemaakt volgens een duidelijke strategie van voorkomen, bestrijden en compenseren van geluidsoverlast afkomstig van onder meer het verkeer. Zo worden lokale wegen met een slecht wegdek eerst vernieuwd. Daarbij komt dat de volledige zone binnen de stadsring (R40) sinds 2015 zone 30 is geworden. Een maatregel die een positief effect heeft op de bijhorende geluidshinder, want het rolgeluid van de banden neemt af bij een dalende snelheid. Tegelijkertijd zet de Stad ook in op stillere voertuigen, zoals voertuigen op aardgas of elektriciteit. De eigen stadsvloot telt intussen 54 elektrische voertuigen en 20 CNG-voertuigen. De vloot van IVAGO rijdt momenteel met 55 CNG-voertuigen. Om ook burgers en bedrijven te overtuigen, zijn er tal van subsidies om de overstap naar stillere en duurzame voertuigen te stimuleren.
'Geluidshinder door wegverkeer is een vaak onderschat probleem. De laatste 15 jaar heeft Europees onderzoek een duidelijk verband aangetoond tussen verkeerslawaai en gezondheidsproblemen. De komende jaren blijven we dan ook de strijd aangaan met dit lawaai. Tegen 2030 willen we het geluidsniveau afkomstig van wegverkeer ter hoogte van alle Gentse woningen overal beneden de 70 decibel brengen.' Tine Heyse, schepen van Milieu en Klimaat
Informatie
Heijke Rombaut, projectcoördinator luchtkwaliteit en omgevingslawaai, Dienst Milieu en Klimaat Stad Gent, tel. 09 268 21 42, e-mail [email protected]